W ówczesnym społeczeństwie panuje powszechna opinia że trening sztuk walki wzmaga agresję. Często osobom trenującym sztuki walki „przyszywa się” etykietkę „zabijaków”. Zawodnicy trenujący długo i intensywnie wyróżniają się mocniej zbudowaną sylwetką co wzmaga w ludziach negatywne odczucia. Wyniki przeprowadzonych eksperymentów wskazują jednak, że jest two opinia błędna, a trening sztuk walki ma zupełnie inne skutki.
Bardzo
ciekawe badania związane z tematem wpływu treningu sztuk walki na
agresję przeprowadził w latach 1998 – 2002 Tadeusz Gruszka. Założył on,
że da się obniżyć poziom agresywności u chłopców niedostosowanych w
wieku od 17 do 18lat pod wpływem zajęć kick - boxingu. Jego eksperyment
objął dwie 19-osobowe grupy wychowanków ośrodka szkolno – wychowawczego.
W ten sposób stworzono grupę kontrolną i eksperymentalną. U wszystkich
dokonano pomiaru poziomu agresywności stosując w tym celu skalę
stworzoną przez A.H. Bussa i A. Durkee. Wobec jednej z badanych grup
zastosowano 6-miesięczny cykl treningowy składający się z 2-3 zajęć
tygodniowo w dwugodzinnych sesjach, w trakcie trwania którego stosowano
autorskie konspekty jednostek treningowych ułożone przez doświadczonego
trenera specjalnie na potrzeby tego doświadczenia. Badanie
eksperymentalne odbywało się z pomiarem początkowym i końcowym. Jak to określił sam autor był to eksperyment w wersji „wszystko albo nic” (J. Supiński, 2005).
Z
badań przeprowadzonych przed rozpoczęciem eksperymentu wynikało, że
około 70% chłopców wykazuje bardzo wysoki stopień agresywności.
Potwierdza to zatem powszechnie panującą opinię o wzroście poziomu
przemocy i agresji wśród młodzieży. Po upływie sześciu miesięcy
przeprowadzono ponowne badanie. Okazało się, że w grupie
eksperymentalnej poziom ten został w istotny sposób obniżony. Wskazuje
to więc na pozytywny wpływ treningu sztuk walki (w tym wypadku kick-boxingu) w zakresie zapobiegania zachowaniom agresywnym (Tamże).
Powyższy eksperyment nie ukazuje jednak jak zmiany następowały wraz z
upływem czasu. Nie wiadomo po jakim czasie trening zaczął mieć w
jakikolwiek sposób wpływ na zachowanie chłopców oraz tego czy staż
treningowy miał jakiekolwiek znaczenie. Badanie
na ten temat zostało przeprowadzone w 2005 roku przez Renatę Kuprel,
Piotra Żurka i Ryszarda Botwina przy okazji sprawdzania, jak poziom
agresywności wpływa na sukcesy sportowe zapaśników. Badania, w których
wzięło udział 177 zawodników miały bardzo szeroki zakres. Chciałbym się
jednak skupić wyłącznie na części, która obejmowała wpływ stażu
treningowego na poziom agresji. Jako narzędzia badawczego ponownie użyto
skali A.H. Bussa i A. Durkee. Trenujących
podzielono na trzy grupy, a jako kryterium przydzielania do grup
zastosowano okres treningu: 5-6lat, 7-10lat, 11 i więcej lat. Dodatkowo
specjalnie na potrzeby tego badania sprawdzona pod względem stopnia
agresywności została również przypadkowa grupa osób nietrenujących.
Zanotowano znaczący spadek poziomu agresji u osób, które trenowały dłużej. Możemy więc stwierdzić, nie
tylko sam fakt trenowania, ale również staż treningowy ma pozytywny
wpływ na obniżenie stopnia agresji. Odnosząc wyniki tych badań do
wyników wcześniejszego doświadczenia przeprowadzonego na wychowankach
zakładu opiekuńczo - wychowawczego warto się zastanowić jak wielce
pozytywna byłaby zmiana zaobserwowana po dłuższym czasie (tamten
eksperyment trwał tylko 6 miesięcy a wyniki i tak okazały się
pozytywne).
Inne
interesujące badania nad wpływem treningu sztuk walki na osobowość
młodych ludzi wykonał w latach 1994-1995 Eligiusz Madejski. Jako trener
hapkido (odmiany ju-jitsu) przeprowadził on ankietę wśród rodziców
młodych adeptów uczęszczających na jego zajęcia. W badaniu, które
polegało na wypełnieniu ankiety składającej się z 15 pytań udział wzięło
84 rodziców dzieci w wieku szkolnym (7-15lat). Pytania były tak
sformułowane, aby były możliwe tylko trzy odpowiedzi: tak, nie i nie
wiem. Dotyczyły zaobserwowanych zmian w wynikach w nauce,
samodzielności, sposobie rozwiązywania problemów, samodyscyplinie oraz
podejścia do treningów. Po przeanalizowaniu wyników okazało się, że
rodzice zauważyli szereg korzystnych zmian w osobowości swoich dzieci.
Wyniki można przedstawić w formie tabeli (S. Sterkowicz, E. Madejski,
1999):
Tabela nr 2 - Zmiany zauważone przez rodziców u trenujących dzieci
Zacieśnienie więzi rodzinnych
|
98% odpowiedzi pozytywnych
|
Wzrost poczucia obowiązku
|
95% odpowiedzi pozytywnych
|
Zwiększenie samodzielności
|
74% odpowiedzi pozytywnych
|
Zwiększenie życzliwości
|
63% odpowiedzi pozytywnych
|
Większa odwaga
|
63% odpowiedzi pozytywnych
|
Źródło: S. Sterkowicz, E. Madejski: ABC Hapkido, Kraków 1999, s. 92
Jak wynika z tabeli znacząca większość rodziców zauważyła pozytywne zmiany w zachowaniu swoich dzieci we wszystkich aspektach. Warto również zwrócić uwagę, że wszystkie
wyniki są pozytywne. Mogłoby to oznaczać, że trening sztuk walki nie ma
żadnego negatywnego odbicia na osobach trenujących, a zmiany
następujące w ich osobowości w mniejszym lub większym stopniu, ale
zawsze mają wymiar wyłącznie pozytywny.
Biorąc pod uwagę wszystkie
powyższe badania można stwierdzić, że wbrew powszechnie panującej
obiegowej opinii, trening sztuk walki nie wpływa niekorzystnie na
osobowość. Można natomiast zauważyć wyraźne, pozytywne jego skutki,
a jednym z najważniejszych jest znaczące zmniejszenie poziomu agresji
poprzez wpojenie silnego instynktu samodyscyplinującego oraz możliwość
odpowiedniego skanalizowania narastającej frustracji. Można więc przyjąć
tezę, że trening sztuk walki jest bardzo skuteczną metodą kanalizowania
negatywnych instynktów, a co za tym idzie przeciwdziałania przejawom
agresji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz